Der findes mange forskellige slags parfume, hver med sin egen prisklasse og duftnoter. For at gøre dette valg nemmere vil vi gennemgå duftnoter, ingredienser, ekstraktionsmetoder og pris. For at træffe den mest informerede beslutning skal du kende de vigtigste forskelle mellem de forskellige typer parfume. Nedenfor er en liste over nogle af de mest populære typer. Opført efter prisklasse:
Duftnoter
Hvilken rolle spiller duftnoter? Nedenfor er nogle af de mest almindelige duftnoter. De er også kendt under forskellige navne. Den mest almindelige duftnote er citrus. Nogle dufte har mere end én citrusnote. Andre har ingen tydelig duft. Disse dufte kan betragtes som en blanding og er ofte grupperet sammen for deres lighed. For eksempel er mandel en populær citrusnote, men nogle parfumer indeholder mere end én citrusnote.
Ingredienser
Adskillige ingredienser bruges i fremstillingen af dufte, herunder sandeltræ, ambra og vanilje. Mens sandeltræ er en traditionel duft, er der nogle billigere alternativer, der er lige så effektive. For eksempel udvindes ambraekstrakt fra barken på et træ og er en fremragende erstatning for sandeltræ. På trods af sin astringerende natur har ambra blomsternoter, hvilket gør det til et populært valg til mænds parfumer.
Metoder til ekstraktion
Der er flere forskellige metoder til udvinding af parfume. Den mest almindelige metode er opløsningsmiddelekstraktion. Denne proces bruger organiske opløsningsmidler til at fjerne flygtige forbindelser fra planter. I modsætning til destillation efterlader ekstraktion af organisk opløsningsmiddel ingen rester af opløsningsmiddel i slutproduktet. Opløsningsmidler fjernes nemt fra plantematerialet, og resultatet er en ren essens kendt som absolut, også kendt som smør. Råmaterialer, der bruges til at skabe parfume, omfatter Vanilla, Orris, Tonka Bean og mange andre. De er almindeligt anvendt i basisnoter, hvor deres dufte har mere dybde og vedholdenhed.
Pris
Processen bag skabelsen af en duft er kompliceret, men det betyder ikke nødvendigvis en højere pris. Mange parfumeproducenter har faste omkostninger, såsom omkostningerne ved at ansætte produktudviklingsguruer og kemikere. De betaler også kemikere for at udvikle dufte, som forbrugerne vil kunne lide og gerne have på. Duftudviklingsprocessen er ikke ulig den, der bruges af fødevareproducenter. Efter at have indsamlet forbrugernes input, udvælger parfumefirmaet den duft, der bedst opfylder forbrugernes behov.
Varig kraft
Hvis du nogensinde har spekuleret på, hvor længe en parfume forbliver på din hud, ligger svaret i dens sillage. Parfumens sillage, udtales “see-Yahzh”, er dens evne til at efterlade en vedvarende duft på huden. Dens duft holder meget længere på huden end sillagen af andre dufte. Sillage er også kendt som duftens “telefonkort” og er ofte et tegn på en persons velvillige autoritet.
Sundhedseffekter
Undersøgelsens resultater tyder på, at en ud af fem personer er duftfølsomme. Af denne gruppe rapporterer mere end halvdelen åndedrætsproblemer, en tredjedel erklærer slimhindeproblemer, og tre ud af fire autister rapporterer om negative helbredseffekter. Denne undersøgelse fanger dog kun sundhedseffekter, hvor deltagerne kunne lave en årsagssammenhæng. Sundhedseffekter kan også være indirekte, herunder mutagenicitet, hormonforstyrrelser og organtoksicitet.