Skip to main content

HSL-modellen af ​​farver kan hjælpe dig med at forstå farvernes natur. Denne model består af tre komponenter: nuance, mætning og lethed. Disse elementer er afgørende for at definere farvernes natur og deres indbyrdes forhold. I denne artikel vil vi diskutere, hvordan disse tre komponenter udgør én farve. For at gøre processen mere intuitiv, lad os starte med navnene på farver. Hvis du ikke ved, hvordan man navngiver en farve, så følg med og lær om HSL-modellen!

Farve navngivning

Processen med farvenavngivning er meget forskellig fra kultur til kultur. Navnene på forskellige farver varierer i antal, leksikalsk kompleksitet og referenceområde. Græske og russiske farvenavne er væsentligt forskellige fra dem på engelsk. Generelt bruger kvinder mere komplekse navne, såsom hyponymer, til at udpege bestemte nuancer. I modsætning hertil har mænd en tendens til at bruge almindelige ord og modifikatorer til at navngive farver. Flere undersøgelser har vist, at brugen af ​​farvenavne varierer fra land til land.

Farvehjul

Et farvehjul er et vigtigt visuelt hjælpemiddel, som hjælper en kunstner og designer med at kommunikere deres vision. Oprindeligt skabt af Sir Isaac Newton i 1666, før introduktionen af ​​farvehjul til børnehavestuderende. Dette design er dog stadig meget brugt af kunstnere og designere. Der er tre grundlæggende farver: rød, gul og blå. Disse tre primære farver kan bruges til at beskrive en række andre farver, herunder tertiære farver. Kombinationerne af disse tre farver, eller primære og sekundære farver, vil producere tertiære farver.

Primære farver

I kunstens verden er de primære farver rød, gul og blå. Disse farver bruges i kombination til at producere en række forskellige nuancer, men er forskellige fra hinanden på grund af forskellig pigmentering. For eksempel, når to primære farver blandes, producerer de en grøn farve, da den blå absorberer alt lyset, men den grønne reflekteres fra overfladen. Det er med andre ord komplementære farver, og deres kombination giver den ønskede effekt.

Mellemfarver

Mellemfarver er de farver mellem primære og sekundære nuancer. De er dannet af en blanding af disse to primære farver. Nogle eksempler er rød-orange og gul-orange. De navngives altid ved at sætte den primære farve foran den sekundære farve. Navnene på mellemfarver adskiller sig fra navnene på de primære og sekundære nuancer. Afhængigt af det anvendte medium kan de to typer skelnes ved deres forskellige navne. Der er mange mellemfarve nuancer, der kan skabes.

Individuel fortolkning af farve

Undersøgelsen af ​​farvens psykologiske effekt har længe været genstand for debat, men nyere undersøgelser peger på, at der kan være betydelige forskelle i den måde, folk fortolker farver på. Ifølge en teori foreslået af psykolog Angela Wright i 1984, påvirkes forskellige mennesker forskelligt af forskellige nuancer. Mens farve har en universel effekt, er individuelle fortolkninger unikke og er baseret på individuelle præferencer. For eksempel valgte 18-årige Chris Civafarani en lilla farveblyant i klasseværelset på trods af, at han forbinder grønt med grønt.

Leave a Reply